Wat is leasing van voertuigen?
Leasing van voertuigen is een alternatieve investeringsvorm waarbij de leasinggever of lessor een voertuig - dat conform de wetgeving dient ingeschreven te worden bij de DIV - aankoopt volgens instructie en op vraag van een leasingnemer of lessee en dit ter zijner beschikking stelt mits betaling van een periodieke huur. Op het einde van de leasing beschikt de lessee gewoonlijk over een aankoopoptie. Het kan gaan om nieuwe of tweedehands personenwagens en bedrijfsvoertuigen zoals lichte bestelwagens, vrachtwagens, trekkers, opleggers, aanhangwagens, moto’s en zelfs bussen. Andere ‘machines’ die (sporadisch) op de openbare weg gebruikt worden en dus een inschrijvingsnummer krijgen, zoals heftrucks, kranen of graafmachines, kunnen ook geleased worden. We spreken dan van equipment lease.
Leasing van voertuigen is in België slechts mogelijk voor professionele gebruikers, zoals bedrijven, vrije beroepen en zelfstandigen . Na afloop van de leasingovereenkomst (in de meeste gevallen is dit 60 maanden maar er kan ook een kortere – bv 24 maanden - of langere duurtijd overeengekomen worden), kan de leasingnemer het voertuig aankopen door de aankoopoptie te lichten, het contract verlengen (verderhuur) of het voertuig teruggeven aan de leasingmaatschappij.
Waarom een voertuig leasen?
-
100% objectfinanciering
De leasinggever betaalt het volledige investeringsbedrag (inclusief BTW) aan de leverancier. Indien de leasingnemer een eigen bijdrage wenst te leveren, dan kan dit opgevangen worden door een verhoogde eerste huurprijs. Het eigendomsrecht blijft evenwel steeds bij de lessor tot op het moment dat de lessee de aankoopoptie zal gelicht en vereffend hebben. In sommige gevallen zal de leasinggever een eerste verhoogde huurprijs vragen om het financieel risico te beperken.
-
Keuze
De leasingnemer bepaalt zelf welk voertuig hij in leasing wil nemen en welke garage of verkoper het voertuig zal leveren en eventueel onderhouden, tegen welke prijs en met welke kenmerken. Daarnaast komt hij met de leverancier ook de leveringsvoorwaarden en –termijn overeen en wordt, bij de aanvang van het contract, bepaald hoeveel de aankoopoptie van het gehuurde goed zal bedragen na afloop van de leasingovereenkomst.
-
Voorfinanciering van de BTW
Anders dan in het geval waarin de leasingnemer dadelijk een voertuig aankoopt, dient hij in geval van leasing het volledige BTW-bedrag niet onmiddellijk te betalen. De BTW wordt immers geprefinancierd door de leasinggever. De leasingnemer betaalt vervolgens de BTW op de periodieke huurbedragen gedurende de ganse looptijd van de leasingovereenkomst. Zo wordt een bijkomende financiële last op het ogenblik van het uitvoeren van de investering vermeden. Bovendien is de BTW op de huurbedragen recupereerbaar voor de professionele lessee.
-
Geen zakelijke waarborgen
De leasingnemer hoeft over het algemeen geen zakelijke waarborgen te geven. Dergelijke waarborgen kunnen zo voorbehouden worden voor andere bedrijfskredieten en bijgevolg kunnen er andere investeringen mee gefinancierd worden.
- Mogelijkheid tot een off-balance boekhoudkundige structuur
Aan het leasen van voertuigen zijn vrijwel geen nadelen verbonden. Uiteraard kan de leasingnemer de leasewagen niet verkopen vooraleer hij de aankoopoptie gelicht en betaald heeft aan de leasinggever. Indien het voertuig ingeschreven is op naam van de leasinggever – wat tegenwoordig nog zelden gebeurt– dan moet de leasingnemer bij het lichten van de aankoopoptie de wagen opnieuw inschrijven.
Kan elke professionele gebruiker een voertuig leasen?
Een toekenningsbeslissing bij een leasingaanvraag is voornamelijk gebaseerd op de volgende pijlers: de solvabiliteit /kwantitatieve analyse van de potentiële leasingnemer en de verkoopswaarde in de tijd van het voertuig.
Zo kan bijna elk bedrijf een courante personenwagen die goed scoort op de tweedehandsmarkt leasen. De wagen houdt immers een beperkt risico in voor de leasinggever wat betreft de verkoopwaarde op de tweedehandsmarkt. Een dure personenwagen daarentegen met een hoog voordeel van alle aard is minder makkelijk verkoopbaar en zal daarom in de meeste gevallen enkel kunnen worden geleased door bedrijven met een goed profiel. Uiteraard gaat deze vergelijking ook op voor andere bedrijfsvoertuigen. Zo zullen er voor een zeer grote aanhangwagen voor specifiek vervoer van grote elementen veel minder potentiële kopers zijn, waardoor de leasinggever de leasingaanvraag van de potentiële leasingnemer strenger zal beoordelen of eventueel bijkomende waarborgen zal vragen.